Terapie prin natură

Natura în general și implicit, grădinile încărcate cu cele mai variate soiuri de plante, ne oferă tuturor nu doar bucurie, ci și ocazia de a ne relaxa. Nu trebuie să facem mare lucru pentru a ne simți bine, chiar și o simplă plimbare poate fi suficientă pentru a ne încărca bateriile. Să știți că s-au inventat terapii, care s-au dovedit a fi cu adevărat vindecătoare. Natura are calități uimitoare pe care lumea nu le cunoaște sau pe care le ignoră ori desconsideră.

O zi însorită și o raită prin grădină, în parc sau la munte ne încarcă doar cu energie pozitivă. Cum? Simplu, cu ajutorul a tot ceea ce întâlnim în calea noastră, începând de la plante: mici, mari, cu flori sau nu, copaci, pomi, arbuști sau doar firele verzi de iarbă, la fluturi, mămăruțe și nu în ultimul rând, sunetele din natură (ciripitul păsărilor, o apă curgătoare, vântul care scutură frunzele etc.). Toate acestea la un loc ne relaxează.


Natura și efectul ei asupra omului
Știați că, natura are un efect benefic asupra corpului nostru? Ei bine, acest lucru a fost pe larg  prezentat în revista National Geographic; unde s-au adus nenumărate argumente în sprijinul acestei afirmații. Timpul, studiile și diferitele experimente au dovedit că nu este doar o simplă afirmație, ba dimpotrivă, în spatele ei există mult adevăr. Ca urmare, s-au scris o grămadă de alte articole, pe această temă. Ideea unanimă este că în urma unei plimbări prin pădure, putem obține schimbări în bine: ne crește tonusul fizic, psihic și apare buna dispoziție. Cu atât mai mult în contextul actual, natura are un impact extraordinar de benefic asupra noastră și a organismului. Amintim în acest sens, câteva titluri mai mult decât sugestive și convingătoare: ”Puterea vindecătoare a naturii,” ”Natura te face mai bun”, ”Efectul calmant al naturii în pandemie,” ”Natura si efectul ei asupra creierului”. 
Chiar dacă nu aveți posibilitatea sau timpul necesar pentru a merge la munte sau într-o pădure este suficient să ieșiți în propria grădină, iar cei care nu aveți curte, puteți să vă plimbați prin parcuri. Natura este peste tot. Chiar și balconul poate fi o soluție de moment. Amenajați-l în așa fel încât să fie  plin de viață, frumos, ca din revistele de specialitate și vă veți crea o mică oază de liniște.   Orice variantă ați alege, este perfectă și vă va face să vă simțiți mai bine.  Însă dintre toate variantele, cea mai la-ndemână este grădina și doar din perspectiva unei plimbări. Să știți că munca prin propria curte este delectantă, sănătoasă și utilă în același timp. 

Grădinăritul și avantajele unei astfel de activități

Un nivel al stresului, semnificativ redus
Nu cu foarte mult timp în urmă, prin intermediul unui studiu făcut în Olanda, s-a arătat că persoanele care au ca hobby grădinăritul pot lupta cu stresul mult mai eficient, decât cei care practică tot felul de alte activități pentru a se relaxa. În ce a constat acest studiu? Concret, două grupuri de persoane au fost instruite ca după finalizarea unei sarcini extrem de solicitante, să să relaxeze timp de 30 de minute, fiecare într-un fel anume: un grup a fost pus să citească, pe când celălalt, să grădinărească. În urma testului, s-a constatat că persoanele care au activat în grădină au fost într-o dispoziție mult mai bună, iar nivelul de cortizol (hormonul stresului) era mult mai scăzut, decât în cazul grupului de lectură. 

O mai bună sănătate mintală
Se spune că atenția neînsoțită de efort, atunci când grădinărim ajută chiar și la ameliorarea unei stări depresive. Tot un studiu, de această dată realizat în Norvegia, a dovedit că activitatea din grădină ne îmbunătățește starea de spirit. Participanții la ”experiment” au fost câteva persoane diagnosticate cu depresie, stare proastă de spirit etc. Aceștia au fost rugați să petreacă șase ore pe săptămână în grădină, îngrijind și crescând plante cu flori și legume. Rezultatul? După o perioadă de 3 luni, jumătate dintre ele au simțit o îmbunătățire majoră a simptomelor depresiei. Mai mult decât atât, starea de bine a continuat chiar și după încheierea programului experimental.    

Și medicii britanici au ajuns la concluzia că această activitate, aduce imense beneficii asupra stării noastre generale și a creierului, motiv pentru care mulți au prescris ca ”tratament,” terapia prin grădinărit. Solul este considerat un antidepresiv. S-a constatat că acesta are efecte similare asupra creierului, precum medicamentele care luptă împotriva anxietății și a depresiei. În urma unui studiu, s-a descoperit că solul conține în mod natural o bacterie, așa-zis ”prietenoasă”, care activează un anumit grup de neuroni capabili să producă serotonină (hormonul fericirii). Ca urmare, cei care petrec mult timp în aer liber și își murdăresc mâinile lucrând sau jucându-se cu pământul, inhalează această bacterie prin contactul fizic direct, ceea ce are un efect pozitiv asupra lor. În afară de beneficiile contactului direct cu solul, grădinăritul dezvoltă atenția și grija, ne stimulează productivitatea, combate insomnia, ajută la scăderea tensiunii arteriale, ba îmbunătățește chiar și respirația. 

Activitatea fizică - mișcarea
Ce face grădinăritul? În primul rând ne scoate din casă la soare, la aer, ne pune sângele și implicit mușhii, în mișcare. Anumite acțiuni, mișcări pe care suntem nevoiți să le executăm nu sunt altceva decât niște înlocuitoare de exerciții. Practic este ca și cum am merge la sală.  Săpatul, plantatul, plivirea, tunsul etc. sunt niște acțiuni repetitive, însoțite de forță, întinderi, aplecări, ceea ce echivalează cu diferite exerciții fizice. Acestea sunt benefice oricui, chiar și persoanelor mai în vârstă sau care suferă de dureri cronice, deoarece le îmbunătățește mobilitatea, rezistența și nu numai.  

Soarele, sursă de vitamina D
Ieșitul în grădină mai are un avantaj: expunerea la soare (desigur, în limite normale). Ce presupune acest lucru? Că vom asimilia mult mai ușor Vitamina D, supradenumită și ”vitamina soarelui”, ea acționează ca un hormon și susține sănătatea oaselor, ajută la funcționarea normală a sistemului imunitar și acționează inclusiv la nivelul sistemului nervos. 

Nutriția
Tot ceea ce cultivăm în propria grădină, ne oferă șansa de a ne hrăni cu alimente proaspete și sănătoase. Tot studiile sunt cele care au dovedit că persoanele care consumă mai multe fructe și legume au o stare a sănătății net superioară, comparativ cu a celor care nu fac asta. Mai mult decât atât, copiii care au în curte fructe și legume sunt mai deschiși la a încerca alimente și gusturi noi. Este mai mult decât evident faptul că produsele cultivate într-o grădină sunt mult mai gustoase și mai aromate, în comparație cu cele pe care le procurăm dintr-un magazin mare. Și atunci? De ce să nu avem propriile ”aprozare” deschise non-stop, doar pentru noi și familiile noastre? Plantați tot ceea ce vă place să mâncați, întrețineți totul, apoi recoltați. În cele din urmă, veți avea ce să puneți pe masă și de ce nu, în cămară sau congelator, pentru iarnă. Pe lângă toate acestea, plăcerea de a culege fructe sau legume cu propriile mâini este de neprețuit. Ce gust savuros poate avea mâncarea, atunci când fugi în grădină rapid, iei tot ceea ce îți trebuie și te apuci de gătit? Întreaga familie va mai cere o porție, iar copii vor mânca tot din farfurie, fără nici cea mai mică problemă. Cu atât mai mult, cu cât au fost lăsați chiar ei să recolteze. Li se va părea super interesant să vadă cum fructul sau leguma din curte, pe care au văzut-o cum crește, a intrat înăuntru și s-a transformat în ceva delicios. Pofta de mâncare va fi mare, la fel și entuziasmul, satisfacția cu care va savura preparatul.  Până la urmă nu despre cantitate este vorba, ci despre calitate. Chiar și într-o grădină mai restrânsă ca spațiu, poți avea varietate. Plante perene, un pom sau doi, câțiva arbuști fructiferi și ornamentali etc, toate își pot găsi locul, dacă vă organizați eficient. 

Una peste alta, medicii, psihologii și oamenii de știință sunt cu toții de acord cu faptul că  grădinăritul este una dintre cele mai sănătoase activități pentru trup, minte, dar și suflet. Dacă este privit ca o activitate de timp liber, ca un hobby și nu ca un lucru obligatoriu, el acționează ca un antidepresiv, antidot împotriva stresului. În ciuda faptului că practicarea sa presupune constanță, el nu trebuie perceput ca o corvoadă, ba dimpotrivă. Din punct de vedere senzorial este o experiență complexă, întrucât întreg corpul este pus la încercare. Ne distrage atenția de la probleme, deoarece mintea este ocupată cu ceva relaxant, dar și util în același timp. Unde să mai punem că toată acea plăcere de a lucra în grădină are urmări sau rezultate care ne produc bucurii vizuale, oflactive și gustative, după caz. Deci? Numai beneficii. 

Ce este până la urmă grădina? 
E o sală de sport verde, în aer liber; e propria ta oază de liniște. Natura are un efect incredibil asupra echilibrului nostru emoțional și fiziologic. Psihologii sunt de părere că stimulii din natură sunt relaxanți, iar expunerea noastră la ei are un impact rapid, imediat asupra afectivității, ceea ce duce la o stare de bine, de relaxare.  O grădină ne învață multe lucruri, printre care și generozitatea. De ce? Pentru că ne face să fim mai bun, să împărțim din belșugul nostru cu cei dragi. Atunci când spre exemplu, un cireș fructifică din abundență, mergem cu bucurie să recoltăm, dar cu aceeași bucurie putem oferi și celor dragi, măcar o mică parte. Cu siguranță, ziua lor va fi mai frumoasă și mai delicioasă.   

Oriunde ne-am afla, banalul fapt de a fi înconjurați de mult verde ne dă o stare de bine. Apropo, ați știut că ochiul uman poate distinge mai multe nuanțe de verde, în comparație cu orice altă culoare? Ei bine, cu siguranță nimic nu este întâmplător. Specialiștii spun că la nivelul sistemului nervos, verdele declașează un răspuns automat, prin care se diminuează tensiunea, anxietatea, stresul.

Care ar putea fi concluzia acestui articol?  Ești supărat? Grădinărește! Ești fericit? Grădinărește! Te plictisești? Grădinărește! 

 


1